Loading...
Rahan säästäminen

4 toimivinta tapaa säästää arjessa


Tässä kirjoituksessa kerron neljä toimivinta tapaa säästää arjen kuluissa. Ne ovat kilpailutus, vertailu ja kulutuksen vähentäminen; ruokakulujen pienentäminen; asumisen ja liikkumisen suunnittelu sekä avun hakeminen riippuvuuksiin.

Suurin osa kotitalouksien menoista koostuu arjen kuluista: asumisesta, liikkumisesta, ruuasta, tavaroista ja palveluista. Jos siis haluat säästää rahaa, arjen menojen tarkastelu kannattaa aloittaa jo nyt.

Lue myös: Näin säästät rahaa – 10 tärkeintä neuvoa

1. Kilpailuta, vertaa ja vähennä kulutusta

Kilpailuttamalla säännöllisesti tuotteita ja palveluja, säästät rahaa. Ja mikä parasta, et joudu luopumaan mistään. Kilpailutuksen tarkoituksena on hankkia sama tai paremmin tarpeitasi vastaava palvelu tai tuote edullisempaan hintaan.

Kilpailuta:

  • Sähkö
  • Vakuutukset
  • Asuntolainan korko ja pankkipalvelut
  • Puhelin- ja nettiliittymät

Kun kilpailutat vakuutuksia, pohdi todella mitä tarvitset. Viime vuosina on yleistynyt puhe julkisten palvelujen toimimattomuudesta. Samalla yksityiset terveysvakuutukset ovat kasvattaneet suosiotaan. Vakuutuksilla on varmasti paikkansa, mutta ostopäätöstä ei kannata perustaa mielikuviin (kyllä, monessa tapauksessa julkiset palvelut toimivat oikein hyvin!).

Varmista, että muutkin vakuutukset vastaavat tarpeitasi, ja että ymmärrät vakuutusten sisällön. Kun ostat uusia tavaroita tai palveluja, vertaile hintoja. Kiinnitä huomiota siihen, että saat vastinetta rahalle.

Meille myydään jatkuvasti erilaisia arjen viihdykkeitä. Ja ostamme, koska haluamme rentoutua (kyllä, minäkin ostan). Maksullisia kanavia, musiikkia, äänikirjoja, liikuntaa ja verkkokursseja. Nämä palvelut eivät yleensä ole kovin kalliita.

Ongelma on siinä, että kun edullisia palveluja on useita, kokonaissumma kasvaa isoksi. Palveluista on vaikea luopua, sillä ne tuntuvat välttämättömiltä. Otetaan esimerkkinä maksulliset kanavat. Ei niissä mitään vikaa ole. Mutta tarvitsemmeko niitä todella? Ainakaan useita samaan aikaan?

Käy läpi maksulliset palvelut ja mieti, ovatko kaikki niistä välttämättömiä. Keksi tilalle ilmaista tekemistä. Hyödynnä kirjastoja, ulkoile, tapaa ystäviä tai aloita vapaaehtoistyö.

Jos olet ongelmissa velkojen kanssa, hae apua esimerkiksi Takuusäätiöstä. Velkojen korot ja kulut voivat aiheuttaa suuria kustannuksia.

Kirjoitan tästä usein, mutta asiaa ei voi korostaa liikaa: mitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia ostaa, sitä enemmän ostat. Luo arkee rutiineja ja tekemistä, jossa ostosmahdollisuuksia ei ole.

Varmasti tiedätkin, että nykyään mainontaa ja ostosmahdollisuuksia on erityisesti netissä. Koska netissä tehdään kohdennettua mainontaa, se on tehokasta. Vähennä siis netissä roikkumista. Samalla säästät sähköä.

Muistilista ylimääräisten kulujen tunnistamiseen:

  • Oletko ajatellut ”Nyt pitäisi käyttää ______________ palvelua, koska siitäkin tuli taas maksettua.” Olisiko aika todeta, ettet ehkä tällä hetkellä tarvitse kyseistä palvelua?
  • Milloin viimeksi kilpailutit vakuutukset, sähkön, puhelinliittymät ja pankkipalvelut? Pyki kilpailuttamaan kaikki säännöllisesti, 1-2 vuoden välein (pankkipalvelut yleensä harvemmin, sillä kilpailutus aiheuttaa kuluja)
  • Mitä teet kun haluat rentoutua? Onko sinulla ilmaisia tai edullisia tapoja rentoutua?
  • Mitä teet kun sinulla on tylsää? Päädytkö selaisemaan nettiä ja ostamaan tuotteita joita et tarvitse? Keksi tilalle edullisia tai ilmaisia tapoja vähentää tylsyyttä.

2. Huomio ruokakuluihin

Ruokakuluissa säästämiseen kannattaa panostaa, sillä rahaa voi säästää nopeasti. Säästäminen on kohtalaisen helppoa, koska ruokaostoksia tehdään usein, ja niihin voi vaikuttaa itse. Jos et tiedä kuinka paljon sinulla tai perheelläsi kuluu rahaa ruokaan, aloita seuranta ja selvitä asia.

Suosittelen edelleen perinteistä keinoa eli kuittien keräämistä ja niiden taulukointia kuukausittain. Ainakin siihen asti, että olet selvillä kuukausittaisista ruokakuluista.

Muistilista ruokakulujen pienentämiseen

  • Seuraa tilannetta ja ole tietoinen mihin rahaa kuluu: näin saat tietää missä jo onnistut ja missä voit parantaa
  • Opettele 5-10 edullista arkiruokaa ja niiden ruoka-aineet
  • Laadi kauppalistan runko, jota muokkaat ja toistat arkena
  • Opettele hyödyntämään ”laputetut” vanhaksi menevät tuotteet ja ostamaan niitä kaupasta
  • Jos ongelmasi on ylimääräiset ostokset, kokeile ruuan nettikauppaa
  • Vähennä ruokahävikkiä käymällä säännöllisesti läpi jää- ja kuivakaappien sisällöt
  • Vertaile merkkituotteiden ja kaupan omien tuotteiden hintoja
  • Vähennä työpaikan ravintolassa syömistä – tee omat eväät edes kerran viikossa.

Ruokakulujen seurantaa kannattaa tehdä kuittien avulla, sillä samalla näet mihin rahaa kuluu. Kuitit paljastavat yllättävän paljon. Käytkö kaupassa joka päivä? Tarttuuko mukaan ylimääräisiä ostoksia?

Tutki myös kotitaloutesi ruokahävikki. Kuinka paljon ruokaa menee roskikseen? Mistä se johtuu? Onko kukaan vastuussa jääkaapin, pakastimen tai kuivakaappien sisältöjen parasta ennen -päiväyksistä? Huolehtiiko kukaan siitä, että ostetut ruuat syödään pois?

Mielestäni paras keino ruokahävikin vähentämiseen, on vähentää yhtä aikaa jääkaapissa olevien erilaisten tuotteiden määrää. Meidän perheen jääkaapista löytyy yleensä vain perusruokatarvikkeet. Voileipätarvikkeet, maidot ja muut juomat, lounas- ja päivällisruokatarvikkeet ja muutamat kestotuotteet (esimerkiksi ketsuppi ja sinappi).

Perheemme ruokahävikki pieneni, kun aloimme ostaa viikosta toiseen samoja perusruoka-aineita. Poikkeuksena tarjoustuotteet, jotka ostan itse, ja joiden käytöstä huolehdin. Kun haluamme valmistaa jotakin tavallisuudesta poikkeavaa, suunnittelemme sen erikseen.

Ruokakaupassa käynnistä, ruokalistojen suunnittelusta, ruuanvalmistuksesta, kotitöistä ja ruokahävikin vähentämisestä syntyy helposti riitaa perheenjäsenten kesken. Jos asut yhdessä muiden ihmisten kanssa, ja haluat alkaa vähentää ruokakuluja, joudut mahdollisesti aloittamaan projektin yksin. Kyllä. Sanon tämän suoraan, sillä se on totta.

Haluan uskoa, että projektin aloittaminen (jopa yksin) kannattaa, jos saat sille edes jonkin verran kannatusta muilta perheenjäseniltä. Kun muut perheenjäsenet huomaavat positiiviset muutokset, myös heidät on helpompi sitouttaa noudattamaan uusia tapoja. Ei ole tarkoitus, että yksi perheenjäsen ottaa lopullisesti koko homman hoitaakseen. Mutta rehellisyyden nimissä on todettava, että alkuun se voi olla välttämätöntä.

Ruokakulujen vähentämiseen on useita erilaisia keinoja. Yksi mielenkiintoinen ja viime aikoina yleistynyt keino on ruuan tilaaminen verkkokaupasta. Kun keräät ostoksesi sähköiseen ostoskoriin, hahmotat ruuan hinnan paremmin kuin kaupan ostoskorissa.

Joudut myös suunnitteleman ostokset tarkemmin, koska kotiinkuljetuksella (tai keräyspalvelulla) on järkevä ostaa isompi määrä ruokaa kerralla. Voit myös hyödyntää samoja ostoslistoja uudelleen. Ruuan nettitilaus säästää parhaimmillaan sekä aikaa että rahaa.

Nettiruokaostosten huono puoli on, ettet pääse hyödyntämään tarjouksia. Kotinkuljetuksesta aiheutuu myös omat kustannuksensa. Toisaalta voit ajatella, että käytät säästyvän ajan edullisten ja terveellisten ruokien valmistamiseen. Ruuan nettitilaus ei sovi säästökeinoksi kaikille. Oman tai perheesi tilanteen saat selville kokeilemalla.

Jos sinulla on mahdollisuus käydä eri ruokakaupoissa, ala kiinnittämään huomiota kunkin kaupan edullisiin ja hyviin tuotteisiin. Jos mahdollista, osta näitä tuotteita varastoon. Pyri käyttämään aina jonkin verran aikaa tuotteiden vertailuun. Tai sitten voit varata kerralla reilusti aikaa kauppareissuun ja vertailla useamman tuoteryhmän.

Valmiit kauppalistat on hyödyllisiä, mutta opettele käyttämään luovuutta ja hyödyntämään tarjoustuotteet. Älä osta tarjoustuotetta ylimääräiseksi, jos et tarvitse sitä. Opettele muokkaamaan kauppalistaa lennosta. Vertaile aina merkkituottetta ja kaupan omaa tuotetta. Usein saat kaupan oman ja yhtä hyvän tuotteen huomattavasti merkkituotetta halvemmalla.

Ruokakuluissa kannattaa erottaa arki ja juhla. Arkena syödään tavallista perusruokaa, juhlatilanteisiin panostetaan (tosin myös juhlaruokaa saa edullisesti). Opettele 5-10 arjen helppoa perusruokaa ja muokkaa niitä tarvittaessa. Omat suosikkini ovat paistettu kananjauheliha kermakastikkeessa ja yrtti-tomaattikastikkeessä (tässä on jo kaksi erilaista vaihtoehtoa). Helpon ja edullisen kasviskastikkeen valmistat korvaamalla lihan soijasuikaleilla, linsseillä ja pavuilla.

3. Tarkastele asumisen ja liikkumisen kuluja ”samassa paketissa”

Autoilu ja asuminen on kallista, sen tietää jokainen. Asumisen ja liikkumisen kuluihin voi vaikuttaa, mutta usein se vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja kokonaisuuden hallintaa.

Toisinaan näkee tilanteita, joissa ihmiset ovat tehneet yhden keskeisen virheen yrittäessään vaikuttaa asumisen tai liikkumisen kuluihin. He eivät ole tarkastelleet asumisen ja liikkumisen kuluja samana kokonaisuutena. He ovat yrittäneet vähentää vain yhtä, ja päätyneet maksamaan suurempaa hintaa toisesta. Huonoimmassa tapauksessa kokonaiskulut ovat nousseet.

Muistilista asumisen ja liikkumisen kulujen vähentämiseen:

  • Ennen asunnon ostoa tai vuokrausta, tarkista aina, kuinka paljon liikkuminen maksaa. Tarvitsetko autoa joka tapauksessa? Kuinka pitkiä matkoja ja mihin suuntaan matkustat? Paljonko se maksaa?
  • Mieti mitä sinä tai perheesi tarvitsee. Unohda miten ”pitäisi” asua
  • Jos et pysty vaikuttamaan asumisen ja liikkumisen kustannuksiin, älä lannistu, vaan keskity muihin arjeen säästökeinoihin.

Liikenneyhteyksillä on iso vaikutus asumisen kustannuksiin. Mitä paremmat liikenneyhteydet, sen korkeampi on asumisen hinta. Kannattaa siis muuttaa kaupungin keskustaan ja luopua autosta? Ei välttämättä. Jos tarvitset autoa joka tapauksessa, keskustassa maksat sekä autosta että huippusijainnista.

Liikkumisen kuluissa voi päästä lähelle nollaa, jos asuu, työskentelee ja viettää vapaa-aikansa kaupungin keskustassa. Kun siirtyy keskustan ulkopuolelle, mutta pysyy edelleen kaupunkialueella, julkinen liikenne on edelleen toimivaa. Kaupungin ulkopuolella asuminen voi olla halpaa, mutta liikkuminen onnistuu vain autolla.

Selvitä myös julkisen liikenteen kustannukset ennen muuttopäätöstä. Yleensä kaupungit on jaettu eri vyöhykkeisiin julkisen kulkuneuvojen maksuissa. Valitessasi asuinpaikkaa, kiinnitä siis huomiota vyöhykkeiden rajoihin.

Asumisen hintaan vaikuttaa asunnon sijainti, koko ja kunto. Mistä olisit valmis tinkimään? Sekä asuntojen vuokrat että omistusasuntojen hinnat vaihtelevat kaupunginosien mukaan. Ei siis välttämättä tarvitse muuttaa kauaksi, jos haluaa asua halvemmin. Suositun alueen vierestä voi löytyä hyviä koteja.

Älä mieti kuinka ihmisen ”pitäisi” asua tai miten muut asuvat. Usein perheet ajattelevat, että lapset tarvitsevat omat huoneet viimeistään teini-iän kynnyksellä. Olen kuitenkin tavannut useita perheitä, joissa on kasvanut tasapainoisia lapsia, vaikkei lapsilla ole koskaan ollut omia huoneita. Yhtä ja kaikille sopivaa ratkaisua ei siis ole.

Entä asunnon kunto? Usein huomaamme itse kaikenlaiset viat, joihin vieraamme eivät kiinnitä mitään huomiota. Kannattaa siis kysyä itseltään, ovatko kaikki remontit tarpeellisia. Monesti asunnon ilme paranee jo pienillä tuunauksilla. Älä kuitenkaan säästä asunnon ylläpidon kannalta välttämättömissä remonteista. Vääränlainen säästäminen tulee ajan mittaan kalliiksi.

Kustannuksia ja säästömahdollisuuksia löytyy myös veden ja sähkön käytössä. Sammuta valot kun et ole huoneessa ja luovu maratonsuihkuista. Saunaa ei kannata pitää turhaan lämpimänä. Hyödynnä uunin jälkilämpö ruuanvalmistuksessa ja sulje sähkölaitteet kun ne eivät ole käytössä. Muista myös kilpailuttaa sähkölaskut, asuntolainat ja vakuutukset.

4. Hanki apua riippuvuuksiin

Jos kärsit riippuvuudesta, hanki apua. Monet riippuvuudet aiheuttavat merkittäviä kuluja. Suuria kuluja aiheutuu erityisesti alkoholista, tupakasta ja peliriippuvuudesta. Jos et tiedä mistä hakea apua, aloita kysymällä työterveyshuollosta tai omalta terveysasemaltasi. Sairaanhoitopiirien ylläpitämästä Mielenterveystalo-verkkopalvelusta löydät tietoa, tukea ja omahoitoa useisiin riippuvuusongelmiin.

Ehkä olet jo yrittänyt päästä irti riippuvuudesta, mutta yritys on epäonnistunut? Tiedäthän, että koskaan ei kannata luovuttaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä tai mahdotonta vapautua riippuvuudesta. Vaikka olisit epäonnistunut kuinka monta kertaa, ensi kerralla saatat onnistua. Älä luovuta.

Jos lopettaminen tuntuu mahdottomalta, voit ottaa tavoitteeksi vähentää riippuvuuden aiheuttamaa rahanmenoa. Se voi toimia motivaation lähteenä. Pääasia on, ettet luovuta.

Toisinaan joudumme kärsimään läheisen riippuvuusongelmasta. Jos elät samassa kodissa esimerkiksi peliriippuvaisen kanssa, se vaikuttaa myös sinun talouteesi. Älä jää yksin. Tukea saat esimerkiksi FinFami ry:n läheisten neuvontapuhelimesta.

Pysyvä muutos vaatii kärsivällisyyttä

Arkiset tavat ja rahankäyttö muuttuvat rutiineiksi. Rutiinit ovat tärkeitä. Ne luovat ennustettavuutta ja varmuutta elämään. Siksi pysyvien muutosten saavuttaminen on hidasta. Jos muutoksia tekee liian nopeasti, motivaatio sammuu ennen kuin tuloksia ehtii syntyä. Se jos mikä saa meidät takertumaan entistä voimakkaammin vanhoihin tapoihin.

Motivaatio pysyy parhaiten yllä, kun tavoitteet ovat realististisia. Älä siis vaadi itseltäsi liikaa ja liian paljon. Älä myöskään jää harmittelemaan aikaisempaa rahankäyttöä. Jokainen päivä on uusi päivä. Se tarkoittaa, että joka päivä voit aloittaa säästämisen ja säästäväisen elämäntavan uudelleen.


4 comments
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *