Loading...
Rahan säästäminen

Hehkutin Black Friday -ostospäivää, mokasinko?


Perjantaina vietettiin ostospäivä Black Fridayta. Julkaisin muutama viikko sitten kirjoituksen Black Friday & säästäväisen opas. Ajatukseni oli jakaa sitä tällä viikolla uudelleen somessa. Se jäi.

Maanantaina tajusin, että no voihan ****. Muut ekologisesti ajattelevat bloggaajat viettävät White Mondayta. Se on Black Fridayn vastakampanja. Kannatan tietysti ekologisia arvoja, joten minunkin olisi pitänyt viettää. Vai olisiko?

Rehellisesti sanoen, en tiennyt koko jutusta, joten en voinut päättää osallistunko. Loppuviikon käytin bloggauksen opiskeluun, ja pähkäilin edelleen, mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Sitten Black Friday olikin jo mennyt. Nyt on sunnuntai ja olen koonnut ajatukseni tähän kirjoitukseen.

Rahat vai henki?

Maailma on tosi pahassa pulassa, sen tiedämme. Ekosysteemi on romahtamassa. Turhan tavaran ostelu pitää lopettaa. Jos emme tee muutoksia, meitä ei kohta enää ole. Nykyisten ja tulevien sukupolvien elämä on uhattuna.

Kaikesta tästä huolimatta ostelulle ei näy loppua. Black Friday on tunnettu ja suosittu ostostapahtuma. Alennusmyynnit ovat venyneet koko viikon mittaiseksi ajanvietteeksi.

Onko tärkeämpää pelastaa planeetta vai kannustaa ihmisiä ostamaan aletuotteita?

Säästövinkkibloggaajan näkökulmasta Black Friday -keskustelussa on sekoittunut kaksi ongelmaa. Luontoa tuhoava turha tavara ja vaikeus kuluttaa fiksusti.

Ensimmäiseen voidaan puuttua herättelemällä ihmisiä. Kannustamalla olemaan ostamatta. Vaikeus kuluttaa fiksusti on kuitenkin paljon laajempi pulma.

En puhu nyt vain isoista rahanhallinnan ongelmista, kuten peliongelmasta. Vaan ihan tavallisesta rahankäytöstä. Omastani esimerkiksi.

Otetaan esimerkiksi isojen ostosten kilpailutus. Se on työlästä. Nykyään kun kirjoitan tätä blogia, olen saamassa itseni paremmin ”ruotuun”.

Silti to-do listallani roikkuu hoidettavia raha-asioita, kuten säästötilin koron kilpailutus. Myös asuntolainojen marginaalit ovat kuulemma taas laskusuunnassa.

Mitä enemmän lista on kasvanut, sitä vaikeampaa siihen on ollut tarttua. Ja sitä enemmän rahaa on vain kulunut.

Itse inhoan ostosten tekemistä (lukuun ottamatta ruokaostoksia). Tyylini on se, että lykkään ostosta, kunnes se on ihan pakko tehdä. Pitkään ajattelin, että olenpas hyvä säästämään!

Ei ihan niinkään. Kun jonkin tavaran tai palvelun tarpeesta tulee akuutti, se on hankittava heti. Huolellinen kilpailutus ja vertailu voivat jäädä tekemättä.

Black Fridayta edeltävät viikot ovat hyviä isojen hankintojen tarvekartoitukseen. Black Friday on hyvä hetki pysähtyä miettimään seuraavan vuoden kulutustarpeita. Pitääkö hankkia uusi puhelin tai onko jääkaapi hajoamassa?

Alennusmyynneissä taitava voi tehdä hyviä hankintoja. Se edellyttää taitoja. Vertailua, prosenttilaskua, tietonhankintaa, kriittisyyttä, oman budjetin laskemista. Jos nämä taidot osaa, osaa todennäköisesti myös huolehtia omasta taloudestaan.

Black Friday on siis oivallinen mahdollisuus edistää oman talouden taitoja!

Uskoisitko jos kertoisin, että jopa hyvätuloinen voi kärsiä rahanpuutteesta? Miten se on mahdollista? No esimerkiksi juuri siten, ettei omaan rahankäyttöön kiinnitä huomiota.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

En tarkoita, että jokainen ostos tulisi aina harkita supertarkasti. Mutta väitän, että myös tuhlaus tai ei-säästäväisyys pitäisi olla edes jollakin tavoin hallittua ja suunniteltua.

Voisin esimerkiksi ajatella, että minulla on kolmen sadan euron lomabudjetti. Sen käytän kokonaan. Näin tuhlaaminen pysyisi raameissa.

Kuvat Katariina Kohonen.

Tietoinen rahankäyttäjä

Minä aion viettää myös ensi vuonna Black Fridayta. Jatkossa aion viettää myös White Mondayta. Minulle Black Friday on mahdollisuus puhua tietoisesta rahankäytöstä.

Tietoinen rahankäyttö on aktiivista toimintaa. Sitä, että hallitsee itse arjen kulutustaan.

Huomasin, että Black Fridayssa oli kaikenlaisia tarjouksia. Oli tavaraa, mutta oli myös palveluja ja esimerkiksi Helsingin Sanomien edullinen tilaus.

Eli ei ainoastaan turhaa kulutusta. Minusta olisi ihan positiivista, jos ihmiset esimerkiksi innostuisivat taas maksamaan sanomalehdistä.

Ajattelen, että ihmiset ostelevat joka tapauksessa jotakin. Miten saisimme entistä useamman kuluttamaan fiksusti? Tarpeellisiin hyödykkeisiin tai aineettomaan hyvään?

Minusta tämä on hiukan sama juttu kuin herkkulakko. Olen kokeillut sellaista, mutta ei se ole koskaan toiminut. Toinen on liiallinen somessa roikkuminen. Ei sekään ole loppunut päätöksellä.

Aina kun minulla on ollut jokin kiinnostavampi projekti, nämä pulmat ovat hävinneet kuin itsestään. Projekti, jossa olen kuluttanut aikaa tai rahaa itseni kehittämiseen.

Miten kannustaisimme ihmisiä kuluttamaan henkiseen pääomaan? Ihmissuhteiden parantamiseen ja omaan hyvinvointiin. Se on minusta yksi tärkeimmistä kysymyksistä, johon tulisi etsiä vastauksia.

Pitäisi myös miettiä, miten voisimme tukea kauppoja suuntaamaan kulutusta kestävämpään suuntaan. Monet elektroniikkaliikkeet ovat esimerkiksi ottaneet valikoimiinsa käytettyjä tuotteita. Se on hienoa.

Parhaimmillaan Black Friday ja White Monday voivat yhdessä kannustaa meitä parempaan kuluttajuuteen.

Black Friday ideoita vuodelle 2020

Tämän vuoden Black Fridayn yhteydessä on ollut puhetta valheellisista alennusprosenteista. Jotkut kaupat olivat ensin nostaneet tuotteen hintaa, ja sitten alentaneet sitä.

Voisiko ostajia houkutella myös muillakin tavoin, kuin isoilla aleprosenteilla? Tarjoamalla tukea ja neuvontaa kestävään kulutukseen?

Voisivatko kaupat tehostaa käytetyn tavaran myyntiä? Tarjota kuluttajille enemmän apua oikeanlaisen tuotteen valintaan virheostosten välttämiseksi?

Kuluttajat tarvitsevat tukea kestävien valintojen tekemiseen. Minä ainakin tarvitsen. Konkreettisia neuvoja. Suosituksia, jotka pitää pystyä perustelemaan myös taloudellisesta näkökulmasta.

No, mokasinko? En mielestäni. Ei ole yhtä oikeaa tapaa parantaa maailmaa. Sama koskee rahan säästämistä. Sen voi ajatella ostamisesta kieltäytymisenä. Ja sitä se onkin. Vähintään yhtä tärkeää on myös osata kuluttaa fiksusti.

Mitä mieltä sinä olet?


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *